15.2.24

* De inlooptekeningen (1991-2016)


Op rollen papier werkte ik al wel langer, maar sinds ik het 300 grams geschept papier van Hahnemühle ontdekte (bij Peter van Ginkel), kon ik, gebruikmakend van de stijfheid, grote tekeningen overeind zetten. De rollen meten 1.25 x 10 meter.

Toen ik in 1991 in de gelegenheid werd gesteld om me met mijn werk te manifesteren in de ronde ruimtes van De Molen in Hengelo, maakte ik voor de bovenste zolder een foto-realistisch panorama van 360 graden, dat ik aan de balken ophing. En voor de eerste zolder maakte ik een 10 meter breed abstract panorama van de dwarsdoorsnede Oost-West, naar aanleiding van de reis van Twente naar Rotterdam die ik in die tijd bijna wekelijks maakte.

*
panorama Enschedesestraat (1991)





detail

*
Oost-west (1991)







In 1999 konden Mia van der Burg en ik in Pictura, Dordrecht de grote zalen vullen met ons project 'Om de Stad'. Met het oog op de hoogte van de zaal,  inclusief lichtkoepel, was het wenselijk om een flink gebaar te maken.
Door twee rollen van 1.25 m bovenop elkaar te lijmen kreeg ik vellen papier van 2.50 x 10 meter.Met twee van zulke vellen, waarop ik met Oost-Indische inkt en gouache een stad tekende, bouwde ik, overeind gehouden door een verborgen hulpconstructie van houten palenen gebogen PVC-buizen, m'n eerste echte inlooptekening, getiteld 'De stad in'.

*
De stad in (1999)



detail


Mijn moeder komt de stad uit (2002)

voor uitgebreider beeldverslag: zie het betreffende hoofdstuk
_

Korte tijd na het tot standkomen van 'De stad in', vertrokken we naar het Italiaanse Civitella d'Agliano om daar enkele weken werk te maken, ihkv een kunstenaars-symposium. Ik nam stroken papier mee waarvan de grootste ca. 0.60 x 2.20 m. Beginnend met de kleinste eindigde met een verbeelding van het vestingstadje waarin wij zaten, dat op een top van een eroderend kleiplateau gebouwd is en dreigt beetje bij beetje in het dal te storten.
*
Civitá (1999)




_

Voor het herentoilet van het Italiaans restaurant Oliva in Rotterdam maakte ik in 2001 een twintig cm hoog panorama waarin al m'n herinneringen aan zomerse Italiaanse landschappen heb verwerkt, die in mijn herinnering liggen opgeslagen. Een inlooptekening? welja!

*
Ferie in Italia (2001)



(in detail te bekijken in het hoofdstuk * 'Ferie in Italia' (2001))

-

De tweede echte inlooptekening maakte ik voor een solotentoonstelling die ik in december 2002 had in Pand Paulus, Schiedam. Ook hier was de hoogte en het door een hoog dakraam invallend licht de aanleiding om een hoge tekening te maken. Dit keer plakte ik drie rollen van 1.25 m boven op elkaar, waardoor ik vellen kreeg van 
3.75 x 10 meter kreeg. Daarop tekende ik 'Een vrijstaande woning', waarin verwerkt herinneringen aan alle huizen waarin ik woonde en wensdromen van het huis waarin ik zou willen wonen.

*
Een vrijstaande woning (2002)



Het opzetten van de steunconstructie: houten staanders en gebogen PVC buizen.

l'esprit d'escalier

rommelzolder

piet zwart keuken

Uitgebreider beeldverslag van deze inlooptekening 
is te vinden onder het kopje 'Een vrijstaande woning'


*
Naar Spanje reden Mia en ik eind januari 2005 in een auto vol materialen, want we zouden er drie maanden werken. Naast kleine vellen en tekenblocs nam ik een rol van een meter of 15 mee van een stevige papiersoort met een hoogte van 1.50 m. In de op een na laatste week van ons verblijf tekende ik daarop met Oost-Indische inkt een 
dwarsdoorsnede van het Spaanse land, vanuit het binnenland oostwaarts tot aan de Middellandse Zee.
In de laatste week kleurde ik deze tekening in. Pas in 2007 maakte ik een hulpconstructie om het geheel van de vloer te tillen en op ooghoogte te brengen.

*
España (2005)


'España' ,staande op de vloer van m'n atelier



'España' in Rechtsachter, CBK Rotterdam


Te gast tijdens Open Ateliers Schiedam in ateliers Zalmstraat (2007)


Expositie bij TE-instituut, Rotterdam in 2015




*

Het Wereldhavencomplex
Van Waalhaven tot MV2 en van Hoek van Holland tot M4H

In 2015 verbleef ik een maandlang in Het Douanehuisje in Maassluis,  waar ik met Oostindische inkt op grote vellen papier van 1 x 3 meter acht panoramatekeningen alsmede vier van 1x 1,50 m maakte over haven van de stad waarin ik de afgelopen 25 jaar heb gewoond.  Later in mijn atelier kleurde ik deze tekeningen in met vloeibare acryl.  
Tezamen vormen zij een inlooptekening, die ik in november 2016 voor het eerst kon tonen in de gelijknamige tentoonstelling in Museum Maassluis: Het Wereldhavencomplex.

                                


In 2019 verscheen het gelijknamige boek. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten