16.2.24

* lichtbakken in wit/zwart, serie dremelgravures 2019

Op lichtdoorlatend wit plastic folie dat is bedrukt met een laagje ondoorzichtig zwart bleek ik te kunnen tekenen met een elektrisch graveerapparaat. De techniek noem ik dremelgravure. Door zo'n tekening in een lichtbak met ingebouwde LED-verlichting te presenteren ontstond een serie tekeningen die nou eens niet per sé hoeft te worden uitgelicht. Sterker, in de schemer doen ze het zelfs beter dan in het volle licht.

(De eerste drie zijn 72 x 83 cm)
^er kan nog meer bij^

 ^small boat polluting^

 ^atlantic ocean garbage patch^

Qua thematiek ontstond al tekenend de behoefte om het alleen nog maar te hebben over mijn toenemende bezorgdheid over en ergernis aan wat de mens mijn wereld aandoet: vliegtuiglawaai boven het platteland, plastic in zee, ongebreidelde bouwwoede, luchtverontreiniging en kunstmatige bewolking door vliegtuigstrepen etc.

(de volgende zes zijn 75 x 100 cm)
^little pacific ocean garbage patch^

^pastorale 2020^

^trails, tracks and traces^

 ^contrails and chem spills^

 ^landschap met stad bij nacht^

^stadsinbreiding^
 
Als proef voor het maken van de grote lichtbakken maakte ik eerst deze kleintjes:




‘Zwijntje’ en ‘Reetje’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten