15.2.24

* 'Panorama's en brievenbusjes' (1989-1999)






Mijn eerste panorama was deze ontwerptekening uit 1985, bedoeld om in het groot op een muur te worden aangebracht langs de woonwijk Transburg in Enschede. Centraal in de 2.20 m lange pentekening is een luchtfoto afgebeeld van de textielfabriek die op het terrein heeft gestaan. De muur waarop de tekening had moeten komen was ca. 40 m lang.

Om te oefenen de langgerekte maatverhouding van hoogte 60 centimeter bij breedte 10 meter te hanteren, ben ik in 1990 stap voor stap steeds groter wordende tekeningen in die verhouding gaan maken, uitmondend in twee grote tekeningen voor Openbare Basisschool 't Stadsveld in Enschede.






Panorama-familie op tentoonstelling in galerie Io, 1993








Een en ander had als doel om te komen tot de twee zwart-wit tekeningen, die ik in gedachten had voor in de hal van Openbare Basisschool 't Stadsveld, waar ik ihkv de 1%-regeling was gevraagd een ontwerp te maken voor een kunsttoepassing.

0,60 x 10 m




Aan de achterzijde van de houten balk waarop de hierboven afgebeelde tekening is aangebracht, is het plafond lager. Daar zit de onderbouw. De tekening hieronder is daar geplaatst.




0,25 x 7 m


Enkele jaren later inspireerden afvalstrookjes papier mij opnieuw tot twee series brievenbusvormige tekeningen, waarvan ik er momenteel nog maar zes kan laten zien, hoewel het er waarschijnlijk achttien geweest zijn.



'Jazz ink'






'brown ink blues'






Niet lang daarna maakte ik deze eenling in kleur:

Zonder titel( 1997) ca. 0.50 x 2.50m



Tweeluik 'Dag en Nacht'




De inlooptekeningen zijn strikt genomen ook voortgekomen uit deze oefeningen op langgerekte formaten.
'De stad in' (1999) bestaat uit twee betekende vellen papier van 2.50 x 10 meter. Het eerste wat ik maakte na deze hele grote was 'Civitá', bedoeld als panorama van 360 graden, maar die ik naderhand op een paneel heb geplakt en ingelijst, doch voorafgegaan door drie kleinere tekeningen, waarvan er hier twee zijn afgebeeld.





'Civitá' (1999)
(60 x 235 cm)


Maar ook de decoratie op het herentoilet van restaurant Oliva te Rotterdam, waarvan hier een deel.

Ferie in Italia 1 (2001)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten