15.2.24

* 'Het Wereldhavencomplex', inlooptekening in wording (2015)



Na mijn maand als Artist in residence in de Noordoostpolder in oktober 2014 (zie de 4 hoofdstukken hieronder), is mijn verblijf in Het Douanehuisje te Maassluis gedurende de hele maand juni 2015 ook een vruchtbare residency geweest.

Het Douanehuisje, een gemeentelijk monumentje, 
pal aan de Nieuwe Waterweg 
op het havenhoofd van Maassluis.
  
De hele maand juni heb ik gebivakkeerd op mijn eigen bootje, afgemeerd aan het Schanseiland in het hart van Maassluis, zodat ik zonder tijd aan reizen te verliezen, dagelijks in Het Douanehuisje kon doorwerken aan het tekenproject dat ik me op deze plek had voorgenomen te realiseren: Het Wereldhavencomplex.


Aan de hand van honderden foto's die ik in de voorafgaande maanden had gemaakt tijdens zwerftochtjes in alle uithoeken van het Rotterdamse havengebied, heb ik acht grote vellen tekenpapier (ca. 3 x 1 m) en vier kleinere vellen (ca. 1.50 x 1 m) met Oostindische inkt volgetekend met impressies van de diverse sferen in de haven.



Containeroverslag

 Petrochemische industrie langs de A15  

Energiecentrale op Maasvlakte 2 


Na een maand was ik klaar met 30 m2 in zwarte inkt. Het inkleuren met vloeibare acryl volgt in het najaar.


Europoort

 Hoek van Holland


Het geheel was bedoeld als "inlooptekening", met als mogelijke plattegrond een opstelling als deze. 
Er moesten wel pootjes onder om de tekeningen op ooghoogte te brengen. Een gesprek met Museum Maassluis was gaande, waar Het Wereldhavencomplex in het najaar van 2016 voor het eerst te zien zou zijn.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten