15.2.24

* 'Ferie in Italia', muurdecoratie (2001)






De eigenaren van het Italiaanse restaurant Oliva in Rotterdam vroegen me het herentoilet op te fleuren. Ik heb boven de bovenste rij tegels een tekening geplakt van in totaal zes meter lang en zo hoog als een tegel, 20 cm.
Eigenlijk waren het drie afzonderlijke landschappelijke panorama's.In de tekening heb ik al mijn landschappelijke indrukken en vakantieherinneringen van Noord-Italië verwerkt.

Enige tijd na de plaatsing van dit kunstwerk werd besloten tot een verbouwing, waardoor de toiletten in de kelder terecht kwamen. Tevens werd daar een tweede keuken gevestigd, bedoeld als instructiekeuken voor workshops e.d., de Cucina. De nieuwe situatie week zo af van de oude dat er een van de drie panorama's overbleef. Deze kreeg een plek in de Cucina.



Oost-Indische inkt en acryl op papier, gelakt.




Ik tekende op drie stroken papier, welks lengtes waren bepaald door de maten van de muurvlakken in de aanvankelijk situatie, d.w.z. voor de verbouwing.




















In de nieuwe situatie heb ik er wel flink in moeten snijden, zodat er van panorama's soms bijna geen sprake meer is.




















Geen opmerkingen:

Een reactie posten