15.2.24

* objecten en installaties (1972 tot heden)


1972
Misschien was de totstandkoming van deze vroege, nog geen 10 cm hoge 360 graden-tekening gerelateerd aan een opdracht voor het eerste lesjaar van de AKI, ik weet het niet meer precies. In ieder geval was het, behalve een tekening, een staaltje van vouw- en plakkunst, want midden in deze cilinder zit een kubus die omhoog geschoven kan worden, zodat ook de tekening daarop zichtbaar wordt.





Hierna maakte ik van ivoorkarton, voor m'n moeders verjaardag, een iets gecompliceerder doosje. 6,5 x 6,5 x 4,5 cm





In het binnenste doosje zit een echte parel.



1972. Damspel
Een vierkant stukje spaanplaat en een boomtak uit het bos, verf en beits. Het onderstel is een toevoeging uit 1993.




1977/'78 - 1993. Schaakspel

Schaakspel in keramiek en plastic
(Zie ook het hoofdstuk 'keramiek')


1978
Schaaktafel van perspex; schaakbord 
(gezandstraalde spiegel in aluminium lijst)



1977 - 1980

1972 - 1978


1976 - 1978

Op rollen papier van 10 meter had ik met diverse materialen getekend, op m'n knieën in de woonkamer. De rollen heb ik aan elkaar geplakt en op deze machine gemonteerd. Zo kon op mijn eindexamententoonstelling in november 1978 zo'n 40 meter tekeningen worden bekeken. Een half jaar later heeft dit apparaat ook gestaan op de tentoonstelling 'Werk in Uitvoering' in Haaksbergen, maar na een paar jaar heb ik de machine gedemonteerd omdat die teveel ruimte innam. Wel heb ik er eerst een super8-filmpje van gemaakt.







1985. Grote poort.
Na mijn succesvolle tentoonstelling 'De Enschedese Stadsgezichten', in het Textielindustriemuseum, heb ik de kans om mijn andere werk te laten zien (in de gang van het Bestuursgebouw van de THT, de tegenwoordige UT) gretig benut. Om de gang als tentoonstellingsruimte enigszins naar mijn hand te zetten heb ik er deze zwevende poort voor gemaakt.



1988. 'verstopte stad'

1988. Week van het ideaal
Galerie Frenhofer, Enschede

1990. Iglo, Deventer
(partyspace tijdens hittegolf)


1988. Lampje met voetschakelaar
(voor tentoonstelling 'Kunstlicht' in De Molen, Hengelo)




1987. Paraplu
Paintstick op paraplu, op verzoek van galerie de Kunstwinkel.

2004. Onder vuur.
Kunstplu's, Rotterdam
(t.b.v. veiling voor goed doel)


1991. de Heilige Huisius,
Deventer


Deventer koekjes (ca. 2m hoog)

1995. Bijdrage aan Doos 9

x 100=

basisdoos
protodoos
doos neger (voor Kevin)


1997. Scherm voor Sebas


1994. dameskrukje (maat 41)
  Pictura, Dordrecht, Salon van Leden;
(thema: tafels en stoelen)

2003. Rokvogels in de Aanschouw, Rotterdam
(tekening uit '370 nooit ingekleurde pentekeningen' ,
toegepast in deze kleinste galerie van Rotterdam)

1991. Panorama (360 graden) Enschedesestraat, Hengelo
in De Molen, Hengelo


Hetzelfde panorama, zoals in 2008 geïnstalleerd door Piet van der Poel op de zolder van zijn huis te Hengelo:


1999. De stad in

1999. Civitá


2002. Een vrijstaande woning
grote zaal Pictura, Dordrecht tijdens Zomerkoninkjes 2007:

En tijdens tentoonstelling De Andere Hand, in het voormalig Nederlands Fotomuseum, Witte de Withstraat Rotterdam tijdens de Museumnacht 2010:    


2005. España






2000 - 2001. Presentatiemeubels 
 voor 370 nooit ingekleurde pentekeningen


2003. Najagen van wind 
(samen met Mia van der Burg)



2005. BOEK!
installatie met boot,
filmprojectie en verzameling boeken over Nederland
tijdens manifestatie DOEK! in Schiedam
(samen met Mia van der Burg)




2000. Cirkel Cyclus en Cycloop
installatie met 600 kg aan encyclopedieën
Stedelijk Museum Schiedam


1998. Objectje voor Gérard en Annie Nelissen
Twee kleine velletjes geschept papier, gekruist in elkaar gestoken. Geplaatst op een voetstukje van hetzelfde materiaal en afgedekt met een vierde velletje, alle vlakken betekend met kroontjespen en O.I.-inkt en ingekleurd met vloeibare acryl. Dat was wat ik maakte toen me door de kinderen van genoemde kennissen 
werd gevraagd om een cadeau te maken voor hun ouders, iets kleins voor op de piano.













2007. Pure Chocolade,
boekenkast voor Hansje

Hudson Museum (met Mia van der Burg)

1 opmerking: