15.2.24

* Poorten, bogen, wachters en aanverwante zaken (1985 - 2000)




Vanaf de werkzaamheden van de firma Snij en Boeklon, begin jaren zeventig, via de reeks 'geplastificeerde dubbelzijdige televisies en dergelijke', begin jaren tachtig, was het niet meer zo'n grote stap om monumentaal uit te pakken met uitgesneden, dubbelzijdig betekend en ingekleurd Duplex-karton. Maar voordat ik me aan de ca. 3 x 4 meter Grote Poort waagde maakte ik eerst deze kleine.

(37 x 49 cm)


Aanleiding was de tentoonstelling in 1985 in het BB-gebouw van de Technische Hogeschool Twente (de tegenwoordige UT). De lange gang waarin de expositieruimte zich bevond beviel me niet en daarom maakte ik er deze Zwevende Poort voor.


De kleine poort hangt hieronder links.


In 1995 heb ik deze Grote Poort weer gebruikt om de tentoonstellingsruimte Klein 14 in Charlois op te fleuren ten tijde van mijn solotentoonstelling:


en in 1997 kon ik 'm  weer eens toegepast op de viering van het 50-jarig huwelijk van mijn ouders:


In dezelfde periode en van hetzelfde materiaal, (duplex-karton, Oost-Indische inkt, gouache en Glitsa parketlak):

Grote wachters (h. 2.20 m)


Na de tentoonstelling op de THT in 1985 werd ik uitgenodigd om in Deventer een bijdrage te leveren aan het fenomeen 'Bouwkunde anders', d.w.z. café de Bouwkunde voor een korte periode veranderen zonder het cafébedrijf te hinderen. Ik bedacht twee elkaar kruisende bogen van karton. Hier de eerste schets.


De twee elkaar in het midden kruisende bonte bogen zijn elk 7.50 m lang. Om te voorkomen dat ze te zwaar zouden worden zijn ze niet met duplexkarton gemaakt, maar samengesteld met twee lagen dun karton, waartussen dunne vurenhouten latjes gelijmd waren die voor stijfheid zorgden.






Na afloop hebben de twee gekruisde bogen nog een tijdje in mijn atelier gehangen.


Maar uiteindelijk heb ik vijf delen ervan als zelfstandige objecten afgemaakt. De achterzijde zwart geverfd en van een ophangsysteem voorzien. Door aankoop via de BKR zijn die ergens in Overijssel in een gemeentelijke kunstcollectie terechtgekomen. De restanten heb ik uiteindelijk vernietigd toen ik mijn atelier moest verhuizen.





Er was ook nog een iets grotere dubbelzijdige 'Kleine poort', die ik zelf niet geslaagd vond. Ook deze heb ik versneden en in delen dubbelzijdig, tussen twee plaatjes acrylglas geperst, ingelijst.

Twee Kleine wachters (1a en 2a)


(1a en 2b)

(1b en 2a)

Ook deze 'Havik en Tak' is gemaakt van reststukken van de 'Grotere Kleine Poort'.







Jaren later ontstonden nog deze twee:

Kleinere poort (a) 17 x 20 cm

Kleinere poort (b)

Kleinste poort (a) 14 x 16 cm


Kleinste poort (b)



Hetzelfde uitgesneden en ingekleurde ivoorkarton als bij de poorten paste ik toe in deze maquette, waarin een voorstel voor monumentale kunsttoepassing in de hal van het nieuwe conservatorium in Groningen. Het uitgesneden karton is haaks op twee driehoekige spiegels geplaatst. Feitelijk was dit een schaduwopdracht in het kader van de cursus 'Kunst in Opdracht' die via de Groningse kunstacademie aan kunstenaars werd aangeboden.




Voor een tijdelijke invulling van een sloopterrein in de Charloisse Ambachtenbuurt maakte ik uit Forex (geschuimd pvc-plaat) dit dubbelzijdige toegangspoortje. (Zie ook het hoofdstuk over kunsttoepassingen in de buitenruimte)



Ook uit Forex, beschilderd met acrylverf, deze drie meter hoge 'Bloms Boot in Bonte Boom', Frans Bekkerstraat, Rotterdam.


Ontwerp voor 'Bloms Boot in Bonte Boom'
ivoorkarton (1995)





In 1996 maakte ik uit Forex dit Zwaard van Alexander de Grote (1.50 m). Het hoort bij de muurtekening Gordiaanse Knoop, die ik maakte in de vergaderruimte van een advocaten- annex accountantskantoor in Enschede.
Volg deze link om daarover meer te vinden.

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten