15.2.24

* portretten van familie en vrienden, Hansjes fietsen inbegrepen, (1978 - 1995)


Voordat ik portretopdrachten begon aan te nemen, was ik al geruime tijd bezig om mensen om me heen te portretteren. Zelfportretten in de spiegel - altijd beschikbaar model, om het tekenen te oefenen - maar ook geliefden hebben het moeten ontgelden.


Eerst maar even enkele (zelf-)portretten die ik zonder fotografische hulpmiddelen maakte.

1978, zelfportret in de spiegel

1978, Joke patroontekenend

1977, zelfportret met bont

Zelfportret als een jonge Rembrandt
(stencilstempel)


stencilstempel portret 1


stencilstempel portret 2


oliepastel

(detail)

*
(Vanaf hier fotorealistische pasteltekeningen, totstandgekomen met behulp van diaprojectie)

Joke 1976

portret Joke P.

moeder en kind (1978)


zelfportret met Hansje (1979)

Ochtendtoilet (1979)

Zandbak 1980

Vader en dochter (1981)

Joke en Hansje (1981)


gesloten dameskruis


1987, TV

detail


Joke, avondtoilet


portret van Pieter D.


Twee tekeningen naar dia's van m'n vader.
(2 x Michiel)


portret van Joke P. 2


 
Wim, mijn vader

Gert, zijn jongere broer

Het begon met de oudste broer Arie, waar ik een tekening van maakte omdat hij zo aardig/ grappig op een overigens mislukte dia stond.




Arie's broers Wim (mijn vader) en Gert volgden jaren later. Arie en Gert heb ik laten plastificeren en Wim geplakt, gelakt en uitgezaagd. De geplastificeerde pasteltekeningen zijn inmiddels vergeeld.
 

Hansjes fietsen 1

                                                                                  Hansjes fietsen 2
 
Hansjes fietsen 4

Hansjes fietsen 5a

   Hansjes fietsen 5b


Hansjes fietsen 6


Hansje in deuropening


Go West! (young girl)


Hoe Hansje haar verjaardag vierde


grote schommel


Ménage à trois


Hansje en Aisha

Kaleidoscoop 1 (Marieke)


Kaleidoscoop 2


Trouwen?


Heins op appels


Zelfportret van Wim Izaks (1986) door Pim van Halem (1987)







1 opmerking:

  1. Heel mooi hoor wat u daar maakt in pastel...ik werk met droge pastel,doe zo verder! - Artiestieke groetjes uit Menen (België) - Kunstenaar Paul Gosselin.

    BeantwoordenVerwijderen