15.2.24

* '22 bergingstraveeën in Westduel- en Pompstraat, Charlois, 2 series, (2001 en 2002)



In 1999/2000 maakte ik op verzoek van Woningcorporatie De Nieuwe Unie een plan voor verbetering van de situatie in twee straten in Oud-Charlois. Bij stadsvernieuwing in de jaren '80 waren op elf plekken in beide straten benedenwoningen opgeofferd aan bergingsruimtes voor de heringedeelde bovenwoningen. Aan de straatzijde waren de oorspronkelijke ramen domweg dichtgezet. Nu was het weer tijd voor een opknapbeurt. Mijn voorstel behelsde het weer terugbrengen van de oude kozijnvorm, inclusief glas, met daarachter een lichtbak waarin een door mij gemaakte met de decoupeerzaag opengewerkte plaat mdf, en met voor elk travee een ander voorstelling. Achter dit (geverfde) paneel zou bij invallende duisternis een lamp aan moeten gaan, waardoor 's avonds de licht/donker verhouding zich omkeert. Als eerste maakte en plaatste ik in 2001 10 kunstwerken voor de Westduelstraat.








De workshop die ik van te voren had opgezet om kinderen uit de buurt aan het tekenen te krijgen had maar een schamele opbrengst: dit ontwerp is een samenvoeging van de tekeningen van Leonie en (?). 
Er lijken verwijzingen in te zitten naar paradijs en zondeval, maar de Adam en Eva rechtsboven zijn Willem Alexander en Maxima.


Het heeft nog jaren geduurd voordat het eindelijk mogelijk was om het laatste raam te voltooien. Tot mijn grote schrik bleek me later, bij het zien van de foto's die ik er na plaatsing maakte, dat ik de onderste twee panelen heb verwisseld, waardoor de bedoelde compositie is verknald. Maar ach, wat eigenlijk erger is, is dat de verlichting die eigenlijk bij duisternis achter de opengezaagde panelen zou moeten aangaan, al na anderhalf jaar overal kapot was en voor zover ik heb kunnen nagaan, niet gerepareerd wordt...


In 2002 volgde de opknapbeurt van de naastgelegen Pompstraat.







Voorafgaande aan het uitvoeren van deze opdracht was er een workshop georganiseerd waarbij kinderen uit de Pompstraat enkele woensdagmiddagen op tekenden aan eigen voorstellen voor deze ramen. Door een meer doordachte organisatie leverde deze tekenmiddagen een rijke oogst. Door soms tekeningen van twee kinderen te combineren maakte ik uiteindelijk de onderstaande zes ontwerpen. De namen van de betreffende kinderen staan op de werken ingegraveerd.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten