10.2.23

* curatorschap tentoonstellingen

Tentoonstellingen die ik concipieerde en tot en met de inrichting uitvoerde waren er al vanaf mijn studiejaren aan de AKI, maar ik begin hier met mijn eindexamenexpositie in de hal van het oude gebouw van de academie aan de Roessinghsbleekweg te Enschede. Ik deed eindexamen in november 1978 met een solotentoonstelling van zo’n beetje alles waarmee ik me in de zes jaar die eraan vooraf gingen had beziggehouden: tekenen, grafiek en keramiek. Omdat die presentatie niet samenviel met de andere eindexamens hebben velen nooit geweten dat ik afstudeerde. Mijn rijksgecommitteerde was Jan Bolink, die ik koos omdat hij mij in mijn eerste jaar had geïnspireerd tot het maken van steeds groter wordende fantasierijke tekeningen.

‘De Enschedese stadsgezichten’, (1984). 
Voor deze tentoonstelling die ik in het TextielindustrieMuseum mocht inrichten met de pasteltekeningen die ik tussen 1980 en 1984 maakte van ‘panorama’s en fragmenten van de stad Enschede in de transitie van Textielstad naar wat het aan het worden was’ moest ik de grotendeels verkochte serie weer bij elkaar halen door de werken van de muren te plukken bij wethoudersburelen, sociale dienst en gemeentelijke scholen voor voortgezet onderwijs.

‘De week van het Ideaal’, (1988).
Dat was de naam van een ambitieus programma dat een bevriende galeriehouder, Jan Heemstra van Galerie Frenhofer in Enschede ondernam in 1988. Vier kunstenaars kregen de ruimte om een week hun ideale tentoonstelling te maken in de galerieruimte. Althans, dat was het aanvankelijke plan. Als ik het me goed herinner is dat uiteindelijk twee weken per tentoonstelling geworden. Ik toonde drie dingen: de complete serie van 25 diagonaal ingelijste werkjes zonder titel, inclusief twee grotere diagonaal ingelijste tekeningen, ‘Portrait Familial’ en ‘Grand Village’.
Daarbij een grote pasteltekening die ik speciaal voor deze gelegenheid maakte: Monument voor de februari’s van 1985 en ‘86. Deze pasteltekening op papier stelde mijn schaatsende vriend Bertus voor, op de rug gezien, in de Weerribben. Het werk hing niet aan de wand maar vlak ervoor, aan twee kettinkjes. Door het raamwerk waar het papier op was vastgezet een zetje te geven bewoog de schaatser zich in een schaatscadans. De voorstelling had ik gefotografeerd in februari 1986, maar in de pastel had ik het sneeuwvrije ijs van februari 1985 getekend. Ik maakte de tekening in de zachte winter van 1987.
En tenslotte vier kleine handgemaakte boekjes met handgeschreven teksten over de overwegingen die tot deze presentatie hadden geleid.

In 1996 leerde ik Mia van der Burg kennen. Als freelancers werkten wij samen bij het inrichten van de tentoonstellingen in het Nederlands Fotomuseum, Kunsthal, Nederlands Architectuur Instituut en op andere plekken. 
Samen maakten we diverse tentoonstellingen, zowel met ons eigen werk als voor anderen, vaak op verzoek.
‘Om de stad’ noemden Mia en ik het project dat wij in 1999 mochten neerzetten in de grote zalen van Pictura Dordrecht. Ik maakte daarvoor de inlooptekening ‘De stad in’ alsmede een aantal fotorealistische pasteltekeningen met Rotterdamse taferelen. Mia had een groot ronddraaiend omgekeerd fotografisch panorama van 360* van uit de polder met zicht op de stad. Daarbij een in brons gegoten terrasstoel waarin je als toeschouwer mocht plaatsnemen. Kleiner gerelateerd werk daaromheen.

‘In en om het huis’, in november en december 2003 in Pand Paulus te Schiedam, draaide vooral om mijn inlooptekening ‘Een vrijstaande woning’ die ik in zeven weken maakte op de daarvoor geprepareerde vloer van mijn zolderatelier in Kralingen. Rondom hingen aan de wanden de eerste vier (van acht) grote ingekleurde pentekeningen uit de serie Vierkant.

‘Zomerkoninkjes’ was de naam van een tijdelijke traditie bij Pictura, Dordrecht om in de zomer, wanneer er niets geprogrammeerd was maar er wel veel mensen in de stad waren, zelf een tentoonstelling te organiseren en te bemensen. Op verzoek van een van de leden hebben Mia en ik een tentoonstelling samengesteld met werk van in zes Rotterdam, (toen op één na alle) Rotterdammers die lid waren van dit Dordtse Teekengenootschap. Ikzelf bouwde er mijn inlooptekening ‘Een vrijstaande woning’ op en hing er mijn serie Cirkel Cyclus bij.

‘INKT’ heette mijn solotentoonstelling in 2010 in Pand Paulus te Schiedam. Ik toonde er alle inkttekeningen in diverse maten die ik tot dan gemaakt had, waarin de door toeval ontstane figuratie, gezien in uitgeblazen inktvlekken de gemene deler is.

‘De Andere Hand’, 2009. Met Mia. 
Rotterdam. Het Nederlands Fotomuseum was verhuisd naar de Kop van Zuid en in de voormalige behuizing in de Witte de Withstraat woonden Walter en Carolien, die ons vroegen of we een tentoonstelling wilden maken in de lege zalen van het museum die we al zo vaak voor het Nfm hadden ingericht. Dit keer waren de beoogde exposanten allen medewerkers van het Nfm. Tijdens het weekend van de Rotterdamse Museumnacht hadden we vele honderden bezoekers, en het weekend erop ook nog veel.


De eerste expositie die we samen maakten bij Stichting KunstWerkt was de zomertentoonstelling Nocobra in PandPaulus.
Vanaf 2010 namen Mia en ik (met Rob van der Ven) de tentoonstellingscommissie van Stg. KunstWerkt op ons en stelden drie jaar het tentoonstellingsprogramma op voor de exposities in PandPaulus in Schiedam. Daarna deed ik het nog twee jaar zonder Mia, maar wel met Rob. 

‘Het kwadraat van NUL’, 2011 (ism Rob vd Ven) in PandPaulus te Schiedam.

Van de directeur van de Alliance Française kregen Mia en ik af en toe het verzoek om een tentoonstelling te maken in de galerieruimte van de AF. De eerste was een tentoonstelling met werk van van Robert Doisneau, bestaande uit prints van foto’s op zelfklevend ‘Art Textile’, die bij het Fotomuseum waren overgebleven en anders weggegooid hadden moeten geworden.
Toen volgde een tentoonstelling over de geschiedenis van het pand Westersingel 12, waar de Alliance Française sinds 1985 in zit. Hiervoor deden we ook de research.

Een jaar later ‘Bleu Marine - WdKA: de Gaultier inspiré’ (2016)

En in 2018 ‘Tour de France en Bateau’, over de bootreis naar Zuid-Frankrijk, die Mia en ik een jaar eerder maakten.







125 jaar Alliance Française en Stichting Verzameling Van Wijngaarden-Boot. In de voorkamer van de Galerie Alliance Française te Rotterdam.





‘Zie de stad’ , 2012. Groepsexpo (ism Rob vd Ven) in Pand Paulus, Schiedam

‘Gerakel en gedruk’, 2013 ihkv G13, Maand van de Grafiek, groepsexpo op twee verdiepingen van PandPaulus, Schiedam.

‘POLDERGEEST I, II en III’ 2016, 2017 en 2018. Groepsexpositie rond de Noordoostpolder. In Rotterdam, Hoofddorp en Elburg.








Het Wereldhavencomplex, 2016. Solo in Museum Maassluis.




‘Grondstof klei’, 2020. Groepsexpositie (icm Inge Hoefnagel) in Ruimte in Beweging, Boterstraat, Schiedam. Deze expositie werd jammerlijk getroffen door de tweede lockdown tgv de coronapandemie.

‘Van de appel en de boom’ , 2021. Groepsexpositie (ism Mirjam Boomert) in Ruimte in Beweging, Boterstraat, Schiedam. Jubileumtentoonstelling ihkv viering 30 jaar Stichting KunstWerkt.

‘Pleased to meet you’, 2021. Met Mia. Ledententoonstelling van Een Kunstcentrum, Kaatsbaan 8 in Rotterdam Charlois.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten