13.2.23

* 1%-opdrachten op scholen (1986 en 1991)

O.B.S. De Helmerhoek, Enschede (1986)

Toen mij in 1986 gevraagd werd om een ontwerp te maken voor kunsttoepassing in de nieuwe openbare basisschool 'De Helmerhoek' in Enschede, was de basisschool als instituut in Nederland net een feit. Er werd mij een muur in de hal aangewezen, met ervoor een radiator. Om mijn voorstel te presenteren maakte ik onderstaande maquette. Kinderen bij mij uit de straat poseerden voor de fotootjes.

         (maquette ca. 80 cm)

Om tot het werk op ware grootte te komen heb ik alle kinderen van de betreffende school over een bank laten lopen en zo gefotografeerd. Zo kon ik in m'n atelier acht kinderen selecteren die geschikt waren om na te tekenen. Uit elke groep een kind in pastel op papier.


Het papier op multiplex geplakt en de figuren uitgezaagd. Gelakt en aan de muur opgehangen.

De juffrouw van groep 1 helpt de kleinsten een handje. Erboven woekert het onderwijs.



De directeur komt later een oud-leerling tegen.


*
1991 Openbare basisschool Het Stadsveld, Enschede.

0.60 x 10 m Oost-Indische inkt op papier op paneel, geplakt en gelakt








Idem
0.25 x 7 m









Geen opmerkingen:

Een reactie posten