12.2.23

* 'De Week van het Ideaal', tentoonstelling (1988)


Jan Heemstra had al enige tijd in een winkelpandje in de Enschedese 
binnenstad De Kunstwinkel, toen hij ertoe overging een serieuze 
kunstmanifestatie te organiseren: de Week van het Ideaal.
Een week die 15 dagen duurde en die door vier achtereenvolgende 
kunstenaars zou worden ingevuld.
Elk kreeg een dag om in te richten en vier dagen expositie,
om vervolgens het veld te ruimen voor de volgende deelnemer.


Ik bedacht mijn ideale tentoonstelling, die waarin mijn foto-realistische 
werkwijze samenkwam met het abstracte tekenwerk, liefst een complete 
nieuwe serie. Een harmonieuze samenkomst van mijn twee hersenhelften.
Naar eigen inzicht getoond in een door mij vorm te geven ruimte.
En tekst. 't Is pas compleet als er tekst is.

Zonder al te veel aan materiaal uit te geven bouwde ik met een 
simpel systeem wandjes van gewit triplex, waaraan ik in de 
beslotenheid van de binnenruimte de nieuwe serie
* 'z.t., diagonaal ingelijst (1988)' ophing, aangevuld met het 'ouderpaar': 
'Portait Familial' en 'Provinciehoofdstad'

Zie het betreffende hoofdstuk * 'Z.T., diagonaal ingelijst' voor het bekijken van deze tekeningen.





Deze 3 meter brede pasteltekening maakte ik in de kwakkelwinter van '87/'88, 
met behulp van foto's gemaakt in de ideale schaatswinter van het jaar daarvoor, 
waarin ik de verschijningsvorm van het ijs heb geïdealiseerd aan de hand van 
mijn herinnering aan het zwart, ideale ijs van februari 1986. In februari '86 was 
er geen sneeuw en in februari '87 lag er een dun laagje wit over het ijs.

Ideaal was ook wel een beetje om dit grote ding niet meteen te hoeven 
opplakken en inlijsten. Op een paar latten vastgezet, heb ik het met twee 
kettinkjes aan het plafond opgehangen. Door het, als er belangstellenden waren, 
voorzichtig een zijwaarts zetje te geven ging de tekening schommelen in 
hetzelfde tempo als waarmee de schaatser in het echt door zijn slagen, 
het landschap ziet bewegen.
Schaatsen op natuurijs op ideaal ijs in een kwakkelwinter.

De zinnen die in mij opkwamen tijdens het werken
naar deze tentoonstelling toe,
schreef ik op in de vier boekjes,
die ik ophing aan het tussenschot tussen buiten en binnen.



Uit elk van deze handgemaakte boekjes hier een spread.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten