11.2.23

* lucht, ijs en water, incl. bomen en zonsondergangen, pastels (1981 - 1988)


kastanje (oliepastel)


kleine kastanje (oliepastel)

Tweemaal zonsondergang gezien vanuit de woonkamer (pastels)




Driemaal zonsondergang vanuit de auto, A1 (pastels)



Een vierkante meter Hollands landschap.



Zuiderzeestadje



driemaal water (IJ) (helaas slecht gedocumenteerd)





'Monument voor de februari's van 1986 en 1987'

(zie ook hoofdstuk Week van het ideaal)

In beide winters heb ik met Bertus Halfwerk geschaatst in de Weerribben, maar alleen in '87 had ik een camera bij me.Toen lag er een dun laagje sneeuw op het ijs. In deze grote (ca. 1.50 x 3.00 m) pasteltekening die ik eigenlijk voor Bertus maakte, na een belofte die we elkaar bij de après-skate deden (in het huiskamercafeetje in Sint- Jansklooster, schuin tegenover de kaasboerderij van Evert van Benthem) om allebei een kunstwerk te maken over deze tocht. Hij stuurde mij 'aqua fluvialis', een ambachtelijk verpakt flesje gesmolten Weerrib-ijs.Ik schreef in reactie hierop een gedicht, dat ik hem stuurde, met een foto van de grote pasteltekening. 



AQUA FLUVIALIS



Gletscherijs dat smolt en stroomde,
even stilstond en weer stolde,
onder onze vikingmessen even smolt en
achter onze rug ten derde male stolde
(totdat een lagedrukgebied ons
lauwe zure neerslag bracht en 
neerslachtigheid weer op deed komen)
- dat ijs is - voor de derde keer gesmolten - 
per flessenpost hier aangespoeld.

Boezemwater aan mijn boezem,
hemelwater aan mijn lippen
tot aan mijn enkels op natuurijs
vlieg ik naar de einder.



Kleintje Weerribben


Het onder een aanhoudend hogedrukgebied verdampende Rutbeker ijs #1

Het onder een aanhoudend hogedrukgebied verdampende Rutbeker ijs #2


Deze jongen kon eigenlijk niet goed schaatsen, maar hij deed z'n best. Op de foto die ik maakte (op het Rutbeek) zag het er eigenlijk wel goed uit. In de zomer had ik dit zwemmende meisje (Marieke?) al gekiekt in het zelfde water en getekend. Deze strook is later terecht gekomen in een van de retrospectieve collages , te zien door deze link te volgen.



Daglicht in de nachtstraat (1984)
(gepolifineerde pastel op papier)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten