11.2.23

* in drukwerk toegepaste illustratie-opdrachten (1986 - 2010)

Het blad Computers op School (COS) vroeg me of ze deze tekening 
mocht gebruiken voor hun blad. Geen opdracht dus.


*

Kees Bogaards vroeg me in 1989 een omslagillustratie te tekenen voor het proefschrift 
dat hij had geschreven, waarmee hij zou gaan promoveren als doctor in de informatica.
Mijn onbegrip over de materie is het uitgangspunt van de tekening geweest.



Voor het bedrijfje dat hij had, ITA (Information Technologie Architecture), heb ik 
naderhand meerdere kleine opdrachten uitgevoerd.  
Dit was de nieuwjaarskaart 1993.




De tekening is een reproductie van de grotere zeefdruk die ik voor hem maakte,
die ik 25 keer met de hand inkleurde, alle verschillend. 
Daarmee wilde hij zijn medewerkers en aandeelhouders bedanken.
Zie hiervoor het hoofdstuk grafiek.


brochure over een nieuw product



Map om de paperassen in te verzamelen




*
Omslag van brochure over Name Frame, het latere 
merkenbureau Markgraaf.
(1988)




decoratie van de binnenkant van het omslag:


*



*

Toen de lagere school waar mijn dochter op zat, Basisschool werd, hield dat 
een samengaan in van twee bestaande gebouwen: kleuterschool + lagere school = basisschool.
Ik ontwierp een nieuwe huisstijl voor schoolkrantomslag, rapporten en jaarverslag.


Op de plek van het met potlood getekende rondje kwam voor elk 
nieuw nummereen speciaal op de inhoud en het seizoen toegespitst 
'stempel', dat met kopieerapparaat op de voorgedrukte omslagen
(elke jaargang een andere kleur) werd aangebracht.




Toen m'n dochter naar een andere basisschool overstapte ben ik deze stempels 
blijven maken.Ik stopte er pas mee toen in van Enschede naar Rotterdam verhuisde.



*
Ook op de nieuwe school was er behoefte aan nieuwe rapporten, die daar anders heetten.


Voor de omslag voor jubileumboekje was er geld gevonden om in kleur te drukken.



*
In opdracht van ontwerpers Harsta en Crouwel maakte ik deze tekening voor 
Braamhaar hoveniers, die wegens later faillissement verder geen toepassing heeft 
gekregen dan op deze nieuwjaarskaart.






*
Ook voor Harsta en Crouwel maakte ik tekeningen voor briefpapier en enveloppen
van twee fuserende zorginstellingen in Zutphen.






*

*

advertentie

*
'Eerst water, de rest komt later', het devies bij brandwonden, moest het uitgangspunt zijn
bij de tekening voor de omslag van de nieuw uit te geven Brandwondenwijzer.
Het werd deze waterpersoon. (1988)



(Deze letters kunnen in verband worden gebracht met die van
 de getekende teksten uit 1977-78)



*
Monique en Arthur hadden trouwplannen en kwamen naar me toe
met een afbeelding van een bekende gravure van M.C. Escher.
Ze wilden zichzelf zo afgebeeld hebben als op de gravure.
Maar in de vooraankondiging moest het nog om de Escher gaan.


*
eigen kaart

*
nieuwjaarskaart van de psychologische dienst van de gemeente Rotterdam


*

Ter gelegenheid van het afscheid van Kees Flameling 
in 2011 maakte ik deze uitnodigingskaart.
**

Geen opmerkingen:

Een reactie posten