11.2.23

* keramiek (1973-1978)


In 1972 op de AKI kon ik eindelijk naar hartelust kleien. Docent Johan van Loon had er enkele jaren daarvoor de keramiekafdeling opgericht. Deze eerste voorwerpen zijn wellicht voortgekomen uit opdrachten die hij in het eerste jaar gaf. Later gaf ik mezelf opdrachten.

  puzzel (1972).
steengoedklei, beschilderd en gevernist
ca. 10 x 10 cm

Bergjes (keramische animatie) 1972.
(er waren er zeker twee meer dan deze vijf)
in hoogte variërend van 3 tot 12 cm

'oerbakje' (steengoed, beschilderd met gouache, vernis)
5 x 5 x 5 cm

bovenaanzicht


onderkant




'doos met gat' (steengoed, beschilderd) 1973
ca. 12 x 12 cm

Een idee (1973)
ca 5 cm

gedraaid en geglazuurd kommetje (1973)
ca. 12 cm



'Vuurtoren' (steengoed, beschilderd) 1974
hoogte ca 25 cm


half huis (1975)
breedte ca. 25 cm

'hartenberg' ( steengoed, geglazuurd) 1975
hoogte ca. 50 cm

(eigenlijk is deze Hartenberg een ruimtelijke uitvoering van een tekening uit 'het violette plakboek')

doosje (steengoed, geglazuurd) 1974
8 x 8 x 8 cm.

Meer doosjes



Veel van dergelijke doosjes, alle kleiner dan 7 x 7 x 7 cm, waarop ik in de leerharde klei tekende 
met een halve kroontjespen, en die ik na het bakken beschilderde en verniste, zijn niet gefotografeerd.

De keren dat ik met glazuur probeerde het werk wat serieuzer aan te pakken eindigden in een grote teleurstelling.


Een opdracht die ik mezelf stelde: maak dan maar een reeks dozen met deksel: 
een nulhoek, een één-hoek, een tweehoek, een driehoek, een viekhoek, een vijfhoek, etc



De nulhoek (deksel is verloren gegaan)

*

Het lot van de éénhoek is mij onbekend.

*


Hier de tweehoek. Steengoed, met potlood betekend en ingekleurd met gouache. Gevernist.
*

Wie weet waar de driehoek is? Ik herinner me nog dat hij best geslaagd was.
 Heb ik 'm voor een prikkie verkocht?

*
de vierhoek

*
Een vijfhoek is er ook nog wel gekomen, maar ook daar is het slecht mee afgelopen.

*
Tussen 1972 en 1979 heb ik in diverse series, vele honderden keramische speldjes gemaakt. Alleen wat ik daar nu nog van heb kan ik hier tonen, want van de rest heb ik geen foto's.





serie feministische speldjes, porselein (1977)

presentatie op eindexamenexpositie: geborduurde jas van jute zakken met diverse speldjes

*
vaas voor Lien
hoogte 29 cm

doos met deksel


hartbord





hoge doos met deksel, blauw glazuur, hoogte ca. 25 cm


geglazuurde kom, vlak voor ie te pletter sloeg vanaf balkon

doos met zaagsel en steenslag
Ø ca 23 cm



neuzenpot
Ø  ca. 30 cm



hollekoppot

Joost met hollekoppot op mijn eindexamenexpositie 1978

zwangere fruitschaal
*


antropomorfe kleifiguren ((1975-1978)

kale kop, porselein 
hoogte ca. 8 cm 

handstand
hoogte ca. 25 cm

handstand en vliegende man

drie gratiën
steengoed
hoogte ca. 8 cm


schaakspel 1978

koning en koningin, porselein, 
hoogte ca. 8 cm

dovertjes (porselein)
2 x 2 x 2 cm



driekantig antropomorf staafje
porselein
hoogte ca. 15 cm




Geen opmerkingen:

Een reactie posten